Lahti City ry esitti kaupungille, että Lahden Rautatienkadulla levennetään jalkakäytävä pysäköintikaistan päälle kahden korttelin jaksolla.

Kaupungin tekninen lautakunta päätti toteuttaa ehdotuksen puolentoista vuoden kokeiluna, kuten esitimme. Jalkakäytävien levennys toimeenpantiin nyt huhtikuussa. (Pientä säätöä tuli, kun ensin asennettiin liian korkeat reunakivet, mutta vappuna kokeilu astuu voimaan.)

Miksi ehdotimme tätä?

Rautatienkadusta on muodostunut noiden korttelijaksojen matkalla (Hämeenkatu – Harjukatu) vetovoimainen muotikaupan ja muun erikoistavarakaupan katu.

Haluamme sinne lisää kuljeskelijoita ja haluamme tarjota kaupunkimme viehättävimpiin kuuluvan kadun entistä paremmin kaupungilla liikkuvien ihmisten nautittavaksi.

Kymmenien kauppojen lisäksi Rautatienkadun kahden korttelin jaksolle sijoittuu teatteri, antikvariaatti, tatuointiliike, elintarvikemyymälä, taideliike, partureita, kampaamoja, kauneushoitoloita ja puolenkymmentä ravintolaa.

Tavoitteena on, että kadun sympaattiset yritykset osoittavat erityistä huomaavaisuutta asiakkailleen jo kadulla. Viime talvena Lahti City ry hankki katujaksolle osittain yritysten maksamalla rahoituksella uudet hienot jouluvalot.

Nyt yritykset voivat sijoittaa jalkakäytävälle pieniä kadunkalusteita, kuten kukkaruukkuja ja tuoleja, ilahduttaakseen kaupungilla kulkevia lahtelaisia ja matkailijoita. Tulossa on useita ulkoilmakahviloita ja terasseja.

Hidas ajoneuvoliikenne ja pysäköintimahdollisuus jäävät katujaksolle edelleen. Rautatienkadusta ei tule kokeilujaksolla autotonta katua.

Tämä noudattaa yhdistyksessämme omaksuttua ydinkeskustan kehittämisen liikenteellistä näkemystä.

Lahti City ry kannattaa jalankulkuolosuhteiden parantamista ja ajoneuvoliikenteen rauhoittamista, koska se lisää kaupungilla liikkuvien ihmisten määrää ja kaupungilla kulutetun ajan ja rahan määrää.

Emme kannata autotonta keskustaa, koska Lahden, kuten kaikkien Suomen kaupunkien liikennejärjestelmä on (ehkä Helsinkiä lukuunottamatta) henkilöautoriippuvainen vielä pitkään, vaikka pyöräily ja joukkoliikenne kasvattavat kulkumuoto-osuuttaan. Liikeydinkeskustaan pitää päästä myös autolla helposti.

Jalkakäytävien leventämiskokeilulla haetaan tietoa, kannattaako ratkaisu tehdä pysyväksi. Johtopäätösten aika on syksyllä 2017, mutta tietoa yritysten ja kaupunkilaisten kokemuksista kerätään alusta saakka. Tiedontuottamisen kumppanina on LUT:n Lahden yksikkö.

Rautatienkatu on yksi tärkeimmistä vanhoista Lahden keskustan liikekaduista. Nykyään Rautsikka on osin myös kävelykatuna. Se jakso sijoittuu Hämeenkadun pohjoispuolelle ja ulottuu Vapaudenkadulle (Sokoksen korttelin kohta ja Lanun aukio). Lahti City ry julkistaa vielä tänä keväänä ehdotuksensa tämän jakson kehittämiseksi.

Lahden ytimessä on muitakin vahvoja kauppakatuja. Aleksanterinkadun keskijaksot uudistetaan tänä kesänä ja ensi syksynä. Yksisuuntainen hidas ajoneuvoliikenne jää kadulle. Jalkakäytävät levennetään ja varustetaan sulatuslaitteilla. Pyöräilykaistan laatu paranee.

Lahti City ry aloittaa tänä keväänä myös Hämeenkadun ja Vapaudenkadun kehittämissuunnittelun. Ydinkeskustaa voidaan kehittää pienilläkin toimenpiteillä. Kaikkeen ei tarvita tunneleita tai kehäteitä.

Avaan jokaisen Hämeenkadun ja Vapaudenkadun kivijalkaliikkeen oven tänä keväänä ja kesänä. Kysymykseni yrityksille kuuluu: haluatteko osallistua ideoimaan oman katunne kehittämistä, kuten Rautatienkadun yritykset ovat osallistuneet nyt jo parin vuoden ajan?

Janne Viitamies
Toiminnanjohtaja
Lahti City ry