Lahti City ehdottaa, että kaupunki, Lahden Pysäköinti Oy ja keskustan kehittämisyhdistys Lahti City ryhtyvät yhdessä kehittämään toimintamallia, joka tuottaa keskustan liikkeiden asiakkaille kustannusvapaan pysäköinnin.

Tämä tarkoittaisi investointeja uuteen pysäköinnin maksuteknologiaan. Yhteistyöhön osallistuvat keskustan liikkeet hyvittäisivät riittävän suurten ostosten yhteydessä asiakkaan pysäköintimaksun. Uuden teknologian avulla vältetään paperitositteiden käsittely. Tavoitteena on helppokäyttöinen ja nopea järjestelmä.

Lahti City toivoo, että kehittämisprojekti käynnistyisi alkavana syksynä. Toimintamalli tulisi saada valmiiksi ensi vuoden alkuun mennessä. Järjestelmän käyttöönotto alkaisi välittömästi ensi vuonna.

Missään suomalaisessa kaupungissa ei vielä ole tällaista järjestelmää. Lahti Cityn mielestä Lahden kaupunkistrategiaan kuuluu tavoitella edelläkävijän asemaa tämänkaltaisissa resurssien tehokasta käyttöä tavoittelevissa eli resurssiviisaissa projekteissa.

Ehdotus sisältyy keskustan pysäköintiä koskevaan lausuntoon, jonka Lahti City antoi kaupungille. Asiakaspysäköinnin lisäksi keskustan kehittämisyhdistys määritteli kantansa uusien asuinkorttelien pysäköintivelvoitteisiin, polkupyörien pysäköintiin ja sähköautojen lataukseen.

Lahti Cityn mielestä Vesijärvenkadun pyöräilyolosuhteita voidaan kehittää haittaamatta kadun merkitystä autoliikenteen katuna. Viime keväänä tehdyn liikennelaskennan mukaan autoilijat käyttävät Vesijärvenkatua enimmäkseen keskustaan saapumiseen ja keskustasta poistumiseen. Vain noin 20 prosenttia Vesijärvenkadun autoliikenteestä ajaa katua pitkin keskustan läpi.

Autopaikkavelvoitteita pitää Lahti Cityn mielestä helpottaa, kun kaupunki kaavoittaa keskustaan uusia asuinkortteleita, koska se alentaa asumiskustannuksia. Toriparkkiin tulisi sijoittaa sähköautojen latauspiste.

Lisätiedot toiminnanjohtaja Janne Viitamies 040 510 0948