Ironman toi iloa ja kansainvälisyyttä Lahden keskustaan
15.09.2023
Lahti City teki Ironmanin MM-kisatapahtuman jälkeen vaikutuskyselyn keskustan kivijalkayrityksille, johon vastauksia saatiin 34 kpl. Vastausten perusteella kansainväliset vieraat piristivät Lahden keskustaa ja yritysten odotukset täyttyivät. Myös yritykset itse tekivät omia erikoispanostuksiaan Ironman turistien saavuttamiseksi ja palvelujen parantamiseksi.
Eri toimijoiden informointia ja sitouttamista tehtiin lähes vuoden ajan yhteistyössä Lahti Cityn, Visit Lahden ja Lahden kaupungin kanssa
– Tapahtumajärjestäjän näkökulmasta on erittäin tärkeää saada paikalliset yritykset mukaan, jotta osallistujat ja kisavieraat löytävät tarvitsemansa palvelut. Palvelujen saatavuus (matkustus, majoitus, ravintolat, kaupat jne.) ja laatu ovat iso osa tapahtumakävijöiden kokemusta koko tapahtumasta. Uskon, että suurimmalta osalta myös onnistuimme kertomaan ennakkoon, millaisia palveluita kisavieraat tarvitsevat. Näinkin isossa tapahtumassa tulee silti yllätyksiä, mutta toivon, että tämän kokemuksen jälkeen kaupungissa ollaan viisaampia sen suhteen, miten urheilutapahtumien osallistujat osataan profiloida ja ennakoida palvelujen kulutusta, arvioi kilpailunjohtaja Tiina Boman.
Suurtapahtumavuoden 2023 merkittävämmäksi tapahtumaksi noussut Ironman 70.3. MM-kilpailut toi Lahteen reilusti yli 20 000 kisavierasta 115 maasta. Kisavieraiden toiveita ja tarpeita esiteltiin useissa sekä Lahti Cityn omissa tilaisuuksissa lähes joka kuukausi sekä yhteistyössä muiden kanssa mm. huhtikuussa Keskustassa kuhisee -tilaisuudessa ja elokuussa Ironman infotilaisuudessa, johon kutsuja lähetettiin n. 600 keskustan kivijalkayritykselle. Kyselyn vastanneista 71 % ilmoittikin saaneensa tietoa tapahtumasta yli vuosi aikaisemmin.
Vastausten perusteella viestinnässä nähtiin silti vielä kehitettävää ja parannettavaa. Ja useissa vastauksissa nousikin esiin se, ettei itse paikallisia asukkaita, lahtelaisia, ei olisi huomioitu riittävästi. Kisavieraiden viestinnän ja markkinoinnin nähtiin kuitenkin onnistuneen hyvin.
65 % vastaajista lisäsi englanninkielistä viestintää ja markkinointia
– Kansainvälisyys on trendi, jota Lahden keskustassakaan ei voi unohtaa. Meillä asuu, vierailee ja opiskelee tuhansia kansainvälisiä henkilöitä ympäri vuoden, joiden palvelussa kannattaa huomioida monikielisyys. Esimerkiksi englanninkieliset menut on ollut puute, josta on tullut palautteita. Mutta nyt siihen panostettiin ja tulevaisuudessa se voidaan ottaa jatkuvaksikin käytänteeksi, toteaa toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen.
68 % vastaajista ilmoitti Ironmanin tapahtumalle asettamansa odotusten täyttyneen
Kyselyyn vastanneiden yritysten suurimmat odotukset kohdistuivat pääosin asiakasmäärän ja myynnin kasvuun. Monille yrityksille tulikin suurena yllätyksenä asiakasruuhkat ja jättimyynti. Viikon aikana joidenkin osalta tehtiin melkein normaalin kuukauden suuruinen myynti. Osa vastanneista yrityksistä ei kokenut välittömästi hyötyneensä tapahtumasta, mutta piti silti kansainvälistä henkeä ja ystävällisiä kisavieraita piristysruiskeena ja välillisesti merkittävänä asiana Lahden keskustalle.
– Saimme todella hyvää palautetta. Tuotteistamme pidettiin ja niitä ostettiin itselle ja kotiin viemisiksi. Vaikka joutui odottamaan kahvijonossa 20 minuuttiakin, niin silti he jaksoivat olla iloisia ja ystävällisiä, vastasivat yritykset.
Myös oheistapahtumia ja tapahtuman isompaa näkyvyyttä keskustassa odotettiin, mutta ne odotukset eivät ihan toteutuneet vastaajien mielestä.
Kahvilat ja ruokapaikat olivat suurimpia hyötyjiä keskustassa ja hanavesi kelpasi
Ennakkoon arveltiin kisavieraiden syövän iltamyöhään, mutta yritysten mielestä keskusta oli iltaisin jopa normaalia hiljaisempi. Sekä monien mielestä paikalliset perusasiakkaat puuttuivat. Ironman kisaturisteille ei myöskään maistunut alkoholi siinä määrin, mitä odotettiin. Se oli jopa erittäin vähäistä. Keittiöt kuitenkin monessa paikassa ruuhkautuivat tiettyinä vuorokauden hetkinä.
– Pöytävarauksia aloimme ottamaan jo helmikuusta lähtien. Mutta pääosa varauksista tehtiin vasta ovelta. Jonoa ja asiakkaita oli runsaasti maanataista maanantaihin, kertoi eräs vastaajista.
Vaikutuksia ja kehittämistarpeita arvioidaan ja parannetaan
– Ironman toi alueelle aivan upean määrän kansainvälisiä vieraita ja Lahti tapahtumakaupunkina näytti parastaan. Tapahtumia tehdään laajassa sidosryhmäyhteistyössä ja on todella arvokasta kuulla siitä, miten onnistuimme. Toimintaamme parantamalla voimme yhdessä rakentaa entistä elinvoimaisempaa kaupunkia. Ironman oli meille upea näytön paikka ja osoitti, että Lahdessa mikä vaan on mahdollista, jos uskomme siihen porukalla, iloitsee elinvoimajohtaja Henna Eskonsipo-Bradshaw.
– Itse kisavierailta (kilpailijat ja tukijoukot) on tullut hyvää palautetta, mutta enemmän tiedämme mm. talousvaikutuksista, kun oma kyselytutkimuksemme valmistuu, kilpailunjohtaja Tiina Boman.
Ironmanin vaikutuskyselyn vastauksia käsiteltiin torstaina 14.9. klo 8.30 – 10.00 Lahti Cityn syyskuun aamukahveilla Teerenpelissä.